Veiledertur
Veiledertur
Da var tiden kommet for siste tur som friluftslivstudent! Det var endelig vår tur å få ansvar for en
gruppe studenter og planlegge en tur.
Eirik og jeg planla en tur som skulle ta oss i området Bjellastølen
som er litt nedenfor Nuken. Et fjell som er relativt nært Sogndal sentrum.
Grunnen til av vi valgte Bjellastølen var fordi vi ville vise
til b2 og b1 studenter at det er fult mulig å ta en tur med overnatting og bålkos
fra skoleplassen. Turen skulle passe for
alle så vi la opp til denne korte turen med god tid for innmarsj første dag. Vi
hadde ikke med telt siden vi ville at alle skulle få oppleve å sove i gapahuk.
Målet og fokuset for turen var så klart hygge på tur. Men vi la opp til kart
kjennskap, kompass og generelt basis friluftsliv!
Dag 1 bestod av innmarsj, kart og kompass og naturkjennskap.
Vi lot b2 styre orienteringen og de skulle finne en leirplass. Alle skulle få
sette opp gapahuk, vi var heldig som hadde været på vår side så det ble ingen
problemer med det. Vi samlet ved for resten av turen den dagen og koste oss
Dag 2 hadde vi orientering opp til Nuken. Vi våknet til snø
noe som kom som en positiv overraskelse siden vi forventet mye nedbør den dagen.
Vi fulgte planen og dro til Nuken. Sure forhold men alle holdt seg positive. Vi
tok en rundtur så det skulle bli mer orientering.
Dag 3 skulle vi bare ha litt evaluering før vi pakket og dro
hjem. Alt i alt en veldig fin og bra gjennomført tur av veiledere og deltakere 😊
Videre skal jeg skrive om Friluftsliv veiledning!
Hoveddel:
Friluftslivsveiledning
ble videreført og utviklet av Bjørn Tordsson, som jobbet ved Høgskolen i
Telemark. Han så på en noen grunntrekk i veiledningsmetodikken:
-
I
hvilken type natur skal/bør veiledningen foregå
-
Gruppestørrelse
-
Gruppesammensetning
-
Levemåten
-
Tidsaspektet
-
Progresjon
-
Hvordan
vi ønsker at læring skal foregå
(Horgen 2014)
Med dette menes
hvordan turen skal bli lagt opp slik at det er læring og et utbytte for
samtlige. Naturen vi skal ferdes i skal
helst være så lite berørt av mennesker for å få en «fri natur» opplevelse, slik
at det blir en genuin «ferd». Hvordan gruppestørrelse og gruppesammensetning
kan bidra til bedre sikkerhet, bedre deltakelse og kommunikasjon, dette da
gjennom små grupper som også gir lettere oversikt for veileder. Spesielt
gjennom heterogene grupper hvor det er flere ulike personligheter satt sammen,
som gir et bredere syn på ulike situasjoner og man blir mer kritisk. Man skal
også bli bevisstgjort av ulike levemåter. Da med tanke på sporløsferdsel,
naturvennlig og hvordan oppgavefordeling skal foregå innad i en gruppe.
Tid er en viktig
faktor i alt som har med opplevelse og utvikling å gjøre (Horgen 2014).
Naturopplevelser, personlig utvikling og gruppedynamiske prosesser tar tid. Og
det tar tid å innlære seg ferdigheter. Det er også viktig at dette blir gjort
med deltakerens forutsetninger som fokus, det skal være tur etter evne og
gruppen skal få være delaktig i planlegging og beslutninger underveis på turen.
Slik får man også en situert læring. Jeg skal nå gå videre til turen jeg skal
skrive om og trekke ut noen situasjoner og se på hvordan veilederne lot oss
jobbe og hvordan de veiledet.
Situasjonsbestemt ledelse:
Man kan se på to
forskjellige modeller når det kommer til situasjonsbestemt ledelse. Både
Faarlund sin og modellen som er bygget videre på av blant annet Hersey. Her kan
man kategorisere i hvilken grad veileder styrer ferd/undervisning opp mot fare
og risikovurdering. Som regel blir det mer styrt jo høyrere risikoen blir. To
av de viktigste kompetansene til veileder er å kunne vurdere situasjoner og ta
gode beslutninger.
![]() |
(Vikene 2014).
Avslutting:
Siden vi ikke visste så mye om forutsetningene til b1 og b2
studentene lagde vi en plan som ikke skulle tilfredsstille våre behov, men
heller skape rom for at alle skulle føle mestring. Vi valgte å ha fokus på
selve innholdet av turen og klare å aktivisere godt underveis og ikke fokuserte
på gåingen.
Selv synes vi dette fungerte veldig bra, og de tilbakemeldingene
vi fikk ab gruppen var veldig gode. Jeg liker og å tro at Eirik og meg sitt
engasjement og energiske holdning spredde seg i gruppen og var med på å
motivere og holde på et godt humør.
Litteratur:
Vikene, O. L. (2014). Situasjonsbestemt ledelse av
studentgrupper i friluftsliv. Acta
Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning Vinterstid.
Høyskoleforlaget, Oslo.
Kommentarer
Legg inn en kommentar