Solund
Solund!
Da var det tid for Solund
kjære leser, og gjett om vi hadde det gøy. Klassen var jo todelt på denne turen
så vi hadde fått mange flotte forventinger fra de som hadde vært der uken før
oss. De hadde hatt fantastisk vær og kost seg kjempe masse med Roar. Turen
skulle inneholde tradisjonelt kyst friluftsliv og padling i kajakk med
Eivind.
Vår opplevelse av Solund
ble litt annerledes. Det fine været som hadde vært uken før var byttet ut med
stiv kuling og mye regn. Takk og lov for at jeg har en tørrdrakt og godt
gammeldags oljeregntøy med sydvest!!
Selv om det var dårlig
vær fikk vi gode opplevelser med både Roar i robåten og Eivind i kajakken.
Roingen ble kortet en del ned og det var mer fokus på knuter i låven til Roar.
Kajakk- dagene var lange og slitsomme men med god progresjon, tilrettelegging
og veiledning fikk vi godt utbytte av turen. Med mye uvær fikk vi testet oss i
mye sjø og sterk vind.
(For meg ble det
dessverre ikke tatt noen bilder på denne turen som jeg kan bruke i bloggen).
I dette blogginnlegget
skal jeg skrive om ulykker i kajakk- padling.
Ulykker i havkajakk!
Jeg baserer teksten her
på forskning gjort av blant annet Eivind Aadland.
Det som er typisk for
ulykker i havkajakk er ofte menn i 40-50 årene som egentlig drar på tur over
evne. Enten om det er alene eller i mindre grupper så er det manglende
kompetanse som gjentar seg hvis uhellet først skjer.
Manglende kompetanse
trenger ikke bare å være i selve kajakkpadlingen men også i situasjons forståelse og generell
planlegging i forkant. Da med tanke på utstyrskontroll, værmelding og gjerne
ferdighetsavklaring. Dette er typisk oppskrift for ulykke (Aadland, Noer, & Vikene 2015).
Miljøfaktorer har
potensialet til å skape farlige situasjoner. Om det blåser opp til storm, om
det blir tåke, om det er strømmer, eller om det er store nok bølger til å velte
en kajakk. Alle disse eksemplene er miljøfaktorer som kan være med å forårsake
en ulykke. Som nevnt innledningsvis prøver artikkelen å forklare hvorfor
ulykker skjer og hvordan man kan forhindre ulykker. Det er så klart ingen måte
man kan styre miljøfaktorer. Derfor må man se på menneske faktorer. Oppskriften
forteller oss at det er både mangel på padle kompetanse, utstyr og vurdering av
miljø. Mangel på kompetanse betyr nødvendigvis ikke at det er snakk om
nybegynnere i havpadling. Heller motsatt. Det er snakk om menn som overdriver
sin egen kompetanse. Derfor tar de en feilvurdering på hvilke utstyr som er
nødvendig. Det kan også være at de har mye nytt utstyr men har ikke erfaringen
til å bruke dette. Stikkordet for å unngå ulykker vil derfor være selvinnsikt
men også situasjonsforståelse (Aadland, Noer, & Vikene 2015).
Avslutting:
Skal man unngår
ulykker på tur er det særdeles viktig å gjennomføre en tur etter evne. Da vi
var ute på Solund hadde vi en del uvær. Vi planla først en tur som ville ta oss
yttersjær, men da vi opplevde været og forholdene ute i kajakken fant vi fort
ut at det ikke ville være forsvarlig. Så vi endret turplan etter forholdene vi
møtte. Når vi først dro ut og møtte røffere sjø måtte vi også utføre
kammeratredding alle sammen, da viser man også at man ikke bare mestrer å padle
men også at hvis uhell skjer, kan man gjennomføre en livsviktig redning!
Bruk checklister i
forkant av tur og vær kritisk. Ha med seg riktig utstyr og vit hvem du drar på
tur med.
Litteraturliste:
Aadland, E., Noer,
G., & Vikene, O. (2015). Sea kayaking incidents in Norway 2000–2014: An issue of bad weather or poor judgement? Journal of Adventure Education and Outdoor
Learning, 16(2), 1-15.
Kommentarer
Legg inn en kommentar