Kano & kajakk
Kano og kajakk tur høsten 2017....
Mandag 21.08.17 smeller det til med første utflukt for friluftsliv studentene 2. år. Vi skal på kano og kajakk tur!
Da var turen vell gjennomført og vi hadde en kano(n) tur med knallfint vær og gode forhold!
Turen varte i 4 dager, der vi hadde to dager med kajakkpadling og to dager med kanopadling.
Jeg startet med kajakk de første to dagene. Før vi slengte kajakkene på fjorden gikk vi igjennom noen grunnlegende sikkerhetselementer om det å komme seg ut av kajakken og hvordan vi skal holde åren. Turen starten i Amlabukten i Kaupanger der vi drev med forskjellige balanseøvelser både i og sittende oppå kajakken, vi veltet mye! Men det var kjempe kjekt og vi fikk en mye større mestring i kajakken og trygghetsfølelsen ble betraktelig bedre. Etter de to dagene byttet vi kajakken ut med kanopadling. Der fikk vi en rolig padletur og en deilig gåtur opp til en fin plass. på tilbakeveien i kanoen fikk vi øvd på kameratredning og forskjellige padlètak, framdriftstak, noen manøvreringstak og bremsetak. De takene jeg har tenkt å forklare litt mer i dybden er J-tak, bremsetak og sveipetak.
Mandag 21.08.17 smeller det til med første utflukt for friluftsliv studentene 2. år. Vi skal på kano og kajakk tur!
Da var turen vell gjennomført og vi hadde en kano(n) tur med knallfint vær og gode forhold!
Turen varte i 4 dager, der vi hadde to dager med kajakkpadling og to dager med kanopadling.
Jeg startet med kajakk de første to dagene. Før vi slengte kajakkene på fjorden gikk vi igjennom noen grunnlegende sikkerhetselementer om det å komme seg ut av kajakken og hvordan vi skal holde åren. Turen starten i Amlabukten i Kaupanger der vi drev med forskjellige balanseøvelser både i og sittende oppå kajakken, vi veltet mye! Men det var kjempe kjekt og vi fikk en mye større mestring i kajakken og trygghetsfølelsen ble betraktelig bedre. Etter de to dagene byttet vi kajakken ut med kanopadling. Der fikk vi en rolig padletur og en deilig gåtur opp til en fin plass. på tilbakeveien i kanoen fikk vi øvd på kameratredning og forskjellige padlètak, framdriftstak, noen manøvreringstak og bremsetak. De takene jeg har tenkt å forklare litt mer i dybden er J-tak, bremsetak og sveipetak.
J-taket, «Bakpadlerens tak for å holde stø
kurs/kompensere for ulik effekt hos padleren» (Fossheim, u.å.), det er et
padletak der åren skal lage en j i vannet. Padletaket starter som et drivtak
der taket skal avsluttes i en form av en J, enten innover mot kanoen eller vekk
fra kanoen, kommer an på hvor man vil rotere kanoen. Fordelen med J-taket er at
man holde stabil kurs samtidig som man har framdrift, jo mer man tilter årebladet
jo mer vil man bremse/svinge. (Mytting og Bischoff, 2008)
(NSF, 2008-07-14 11:03:23.)
Bremsetaket blir gjennomført på samme måte som et
drivtak bare at her er hensikten å sakke ned farten eller bremse helt.
Bremsetaket er et passivt styretak, så ved å bremse blir kursen endret. Dette
taket bryter med rytmen og takten i kanoen og det kan være lett for å komme i
ubalanse, derfor blir J-taket foretrukket hvis en mestrer det. (Mytting
og Bischoff, 2008)
Sveip en form for svingtak, gjennomføres på
den måten at i stedet for å fullføre drivtak så drives åren i en bue for å
skape større moment enn i et vanlig tak, strake armer hjelper for å få større
moment men kan også forårsake ustabilitet ved å miste balanse, og da vil kanoen
svinge til den siden som er motsatt av åren. (Mytting og Bischoff, 2008)
Et flott opplegg for b2 friluftsliv. Takene, forskjellige manøvrerings-teknikker og redninger vi lærte oss bidro til at i hvertfall jeg koste meg veldig i fjorden og fikk en mye større mestring og glede til å kunne ferdes på en lekende måte framover. Dette er en tur jeg sent kommer til å glemme, ikke bare lærte vi mye om hvordan vi skal pakke til kano og kajakktur, men vi fikk også prøve ut hvordan det er å sove ute i 4 dager uten telt. Vi brukte gapahuk og sov under stjernene. Helt fantastisk! Et av målene var også å bli bedre kjent med gruppen, og på den fjellturen vi hadde ble vi også utfordret til å fortelle litt om våre egne mål og forventninger til året og fremtiden. Det var mange gode og dype utsagn fra de andre, noe som var veldig kjekt å få høre om og bidro absolutt til at man får en større forståelse og kan både hjelpe og bidra til at andre kan få nå målene sine. Kajakk og kanokurset var veldig lærerikt og trivsel ved sjø og fjord har gått opp og kommer til å bli gjentatt ved flere anledninger.
Mytting,
I. og Bischoff, A (2008) Friluftsliv, Gyldendal Norsk Forlag AS, Oslo
NSF. 2008-07-14 11:03:23. Padleteknikk. Speiderbasen. Hentet 31.08.17 fra: http://www.speiderbasen.no/vis/?id=792
Kommentarer
Legg inn en kommentar